Verecke, himnusz, magasztos pillanat, látni a tájat, az enyhe lankákat

Kirándulni voltunk Kárpátalján. A vendéglátók kitesznek magukért, finom reggelik, bőséges vacsorák, és koldusok az utcákon. Igen, élmény volt bőven, kirándulni voltunk Kárpátalján a Csúcsi Olvasókör rendezésében. 40 fő Vásárhelyről és Szentesről, busszal mentünk, bátran nekivágtunk, és nem bántuk meg. Bár a magyar oldalon
vártunk 2,5 órát az ukránon meg még 1,5-t és így a várakozásba fáradtunk el igazán.
Az első napon még lendületből a munkácsi várba mentünk. Nagyon sok mindent megtudtunk Zrínyi Ilonáról, aki hősiesen védte a várat 3 évig az osztrákok ellen. Sajnos a kiállító termekbe nem jutottunk be mert éppen felújítás volt .Most már igazán fáradtan érkeztünk a szállásainkra, Beregdédán magánházakban voltunk elhelyezve, vendéglátóink mindent elkövettek hogy jól érezzük magunkat.
A következő napon Szoyvára mentünk az úgynevezett „malenkíj robot„ emlék parkba ami az egykori tábor helyén
van. A második világháború után a győztesek 3-4 napra elvitték az embereket ,hogy vegyenek részt a rom
eltakarításban és az újjá építésben. Aztán aki túlélte a hideget és az éhezést az 5-10 év múlva szabadult. Valójában
ez igazi haláltábor volt , a vesztesek élete volt a jóvátétel, 80% fölött volt a halálozási arány.
Ez egy nagyon szomorú és lehangoló kirándulás volt. Szerencsére utána a Vereckei hágóhoz mentünk, itt
nemzeti színű szalagot kötöttünk az emlékműre és elénekeltük a himnuszt. Volt közöttünk aki műlábbal és volt
aki két bottal tette meg az utolsó néhány száz métert, de nem panaszkodott. A harmadik napon Ungvár következett, itt kellemetlen meglepetésként csak a várudvarra lehetett bemenni. A többi rész lezárva felújítás miatt.
Este azután következett a búcsú „buli”. A beregdédai iskolások énekeltek nagy lelkesedéssel és táncoltak önfeledten
nagy igyekezettel. Mi rögtönzött kórust alakítottunk így viszonoztuk a műsort. Vásárhelyi és szentesi
dalokat adtunk elő, majd a Szépkorúak tánccsoportjának jelen lévő tagjai magyarbődi táncokat mutattak be.
A májusfa előtt pedig Magos István /Pityu/ teljesen spontán egy nagyon szép verbunkot adott elő. Az este
sütemények és helyi borok fogyasztásával ért véget. Igazán szép kirándulás volt ,köszönet a szervezőknek
Kissné Erzsikének aki halk szóval de határozottan vezette a csoportot,és Tóthné Iduskának akitől folyamatosan,
nagyon sok hasznos információt hallottunk, és nem hagyta, hogy lankadjon a figyelmünk.